به گزارش مشرق، عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری در پاسخ به این پرسش که آیا عملکرد پایین دانشآموزان در برخی دروس ( مانند فیزیک، شیمی و ادبیات فارسی ) در کنکور مورد توجه مسؤلان وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است؟ اظهار کرد: آنچه در کنکور امسال اتفاق افتاد و جزو وظایف ما بود، توسط دبیرخانههای هر یک از دروس که متشکل از دبیران مجرب بوده و کار پشتیبانی از دروس را انجام میدهند، بررسی شد.
بیشتر بخوانید:
چه رشتههایی در ایران بیشترین بازار کار را دارند؟
وی افزود: در برخی دروس مانند شیمی که احساس میشد سؤالات سخت و مبهم بوده است، از طرف آموزش و پرورش اقداماتی انجام و تحلیل دبیران برای اعلام نظراتمان به سازمان سنجش ارسال شد به گونهای که درباره سؤالات و اینکه استاندارد بوده است یا خیر نظرات را بیان کرده بودیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت: اگر به آمار نگاه کنید ۵۵۰ هزار نفر دانشآموز پایه ۱۲ داریم که اکثر آنها برای نخستین بار در کنکور شرکت کردند اما در بین آمار داوطلبان کنکور، بیشتر افراد پشت کنکوری هستند به همین دلیل تحلیل در کل آمار، ما را به هدف نمیرساند و باید بر اساس دانشآموزان پایه ۱۲ انجام شود همچنین ارتباط نمرات امتحانات نهایی با درصدهای کنکور بررسی شود.
سلطانیان ادامه داد: نیازمند کار پژوهشی هستیم تا همبستگی بین نمرات امتحانات نهایی و درصد کنکور، تحلیل فنی و مشخص شود سؤالات امتحانات نهایی و کنکور سراسری چقدر به استاندارد نزدیک است.
بیشتر بخوانید:
چالش تغییر نظامهای آموزشی و عدم انعطافپذیری کنکور
وی بیان کرد: سازمان سنجش برای یک کتاب باید هر سال سؤال استخراج کند و بعضی وقتها سؤالات به شکل مفهومی و پیچیده است که در کنکور امسال میگفتند نوع و سبک سؤالات متناسب با سالهای گذشته نبوده است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت: البته برای نتیجهگیری دقیق باید با مراکز پژوهشی ارتباط داشته باشید و نظر اساتید حوزه سنجش و ارزشیابی را هم درباره سؤالات کنکور بگیرید، ما طبق وظیفهای که داریم نظرات دبیران را احصا و در اختیار سازمان سنجش گذاشتهایم و حتی باید بدانیم تحلیل خود سازمان سنجش از سؤالات کنکور چیست.
۸۰ درصد دانشآموزان در کنکور در درس ریاضی کمتر از ۲ میگیرند!
پیش از این احمد میدری؛ معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جدول نمرات کسب شده دانشآموزان در کنکور ۹۷ گفته بود: «این جدول که از سال ۹۷ توسط سازمان سنجش منتشر شده است و قبل از آن را به صورت پراکنده در سایتهای اینترنتی میتوانستیم دست یابیم، به این شکل است. کسانی که در رشته ریاضی فیزیک در کنکور شرکت کردند، ۸۰ درصد دانشآموزان در درس ریاضی کمتر از ۲ از ۲۰ را به دست آوردند یا از ۱۰۰ کمتر از ۱۰ درصد را توانستند پاسخ دهند.
این موضوع با قواعد آزمونهای مختلف و استانداردهای آموزشی ناسازگار است. در درس فیزیک ۷۶ درصد دانشآموزان کمتر از ۲ از ۲۰ گرفتند. در شیمی ۶۹ درصد و عجیبتر این است که در زبان فارسی که زبان مادری هست، ۶۱ درصد کمتر از ۲ گرفتند یعنی در مجموع ۹۹ درصد دانشآموزان شرکت کننده در کنکور کمتر از ۱۰ از ۲۰ گرفتند و به عبارت دیگر نمره قبولی نمیتوانند بگیرند.
در درسهای دیگر هم همین قاعده است که جای تحلیل دارد اما این سختگیری غیراصولی که در سازمان سنجش و کنکور کشور وجود دارد، بچهها و خانوادهها را مستأصل میکند تا هرآنچه از زندگی دارند، از زندگی اقتصادی و هزینهها بزنند که شاید احتمال قبولیشان را در کنکور افزایش دهند. این پدیدهای نیست که در ایران همیشه وجود داشته باشد بلکه پدیده جدیدی است و به دو دهه گذشته مربوط میشود.
این اعداد در واقع سختگیری نیست بلکه سؤالات غیراستاندارد و تحقیرآمیز طراحی میشود. دانشآموز در خانواده و جامعه با گرفتن این نمرات در طول زندگیاش تحقیر میشود یعنی وقتی کارنامه کنکور را نشان خانوادهاش میدهد، برای خانواده سؤال است که این بچهای که دیپلم گرفته و آنقدر زحمتکش بوده است، چرا این نمره را گرفته است یعنی استیصالی که به خانواده دست میدهد، تا پایان عمر همراه بچه خواهد بود.»